Mediation is een vak - De Juridische Mentor
881
post-template-default,single,single-post,postid-881,single-format-standard,bridge-core-1.0.5,qode-quick-links-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive
 

Mediation is een vak

Mediation is een vak

Met deze blog wil ik aangeven dat mediation meer is dan alleen maar goed luisteren. Veel mensen denken namelijk dat een mediator vooral luistert en dat de partijen het probleem uiteindelijk zelf mogen oplossen.

Nu is het inderdaad zo dat de betrokkenen het conflict zelf moeten oplossen, de mediator geeft geen oplossingen, maar de kracht van een goede mediator is om partijen zelf op zoek te laten gaan naar het daadwerkelijke onderliggende probleem van de betrokkenen. Dus niet slechts het probleem waar ze voor bij de mediator komen moet worden opgelost (bijvoorbeeld grasmaaien op zondag door de buurman of het niet betalen van de kinderalimentatie door de ex-partner), maar misschien is het probleem wel veel groter (bijvoorbeeld zondagsrust ivm geloof en geen vertrouwen dat de ex-partner de kinderalimentatie ook daadwerkelijk ten behoeve van de kinderen gebruikt).

De manier waarop de mediator hierachter komt is onder andere door het stellen van de juiste vragen op het juiste moment, ruimte laten voor emoties, de structuur van het gesprek heel goed in de gaten houden, altijd respectvol zijn naar de betrokkenen en misschien wel het belangrijkst, altijd onpartijdig en zonder oordeel blijven. Zodra partijen het gevoel hebben dat je de kant voor één persoon kiest (dat is niet alleen dmv woorden, maar bijvoorbeeld ook omdat je de ene partij net teveel tijd geeft voor zijn of haar verhaal in vergelijking met de andere partij; of dat je net teveel aandacht geeft aan de ene partij tov de andere partij), zullen de betrokkenen nooit al hun gevoelens en emoties op tafel leggen zodat het onderliggende probleem nooit naar voren komt. Het is daarom van belang, hoe vreemd het ook klinkt, om regelmatig degene aan te kijken die niet aan het woord is. Dit gaat recht in tegen je gevoel, maar is zo belangrijk om als mediator partijen het gevoel te geven dat ze net zo belangrijk zijn. Als je als mediator hiertoe in staat bent, kan je stellen dat je het vak mediation goed verstaat.

Geen reactie's

Geef een reactie